Odrušení autorádií

U nových autorádií a automobilů se s tímto problémem obvykle nesetkáme - ale bohužel u veteránů je s rušením často docela problém. Rádio při jízdě píská, praská, chrochtá, hrčí, bručí, kvílí - prostě z reproduktorů leze něco jiného, než byste si přáli.

 

Pokud máte to štěstí a jste takto postiženi, tak vězte že odhalit zdroj poruch je obvykle poměrně velká „duchařina“ a mnohdy vám připadne, že jednodušší by byla koupě jiného auta :-)

 

Nejdůležitější je zjistit, kdy se poruchy projevují - pokud máme to štěstí a rádio začne dělat nepořádek jen při zapnutí určitého spotřebiče (třeba ventilátor topení), je příčina celkem jasná - a spočívá v onom spotřebiči, který stačí vyměnit, opravit a nebo alespoň odrušit. Pokud se ale poruchy projevují pořád a navíc se jejich zvuk mění s otáčkami motoru, bude to složitější...

 

První a celkem bezpracná věc je přesvědčit se, zda-li je odrušené zapalování. Bezvadný kondenzátor na rozdělovači a tzv. „odrušené“ zapalovací kabely je základ. U úplně nejstarších automobilů může být někdy problém z hlediska originality, kdy moderní uhlíkové kabely s odrušovacími koncovkami vypadají v motorovém prostoru nepatřičně, ale u novějších veteránů se určitě vyplatí kabely vyměnit. Nejen že nám třeba vyřeší problém s rušením, ale k zahození není ani „preventivní“ funkce - záruka bezchybného zapalování.

 

Pokud máme rádio s přehrávačem, zaměříme se na to, zda-li ruší jenom rádio a nebo i přehrávač (ať už kazetový, nebo třeba od nás přestavěný MP3). Pokud ruší jen rádio, tak se poruchy šíří „vzduchem“, pokud ruší i přehrávač, tak zřejmě onen nepořádek chytáme přes napájení autorádia. Při rušení vzduchem je možnou příčinou nesprávně instalovaná anténa - je blízko motoru a nebo může být poškozeno stínění přívodního kabelu (stínění je kovové opletení anténního drátu, které je spojeno s  kostrou vozidla).

 

Pokud jde rušení přes napájení, tak někdy zcela překvapivě pomůže jednoduchá věc - natažení zvláštního napájecího drátu přímo od plusového pólu baterie. Ale pozor ! V takovém případě rozhodně nezapomeňte do tohoto přívodu vřadit pojistku, protože jinak by někdy v budoucnu při náhodném zkratu mohlo snadno dojít k požáru vozu ! Pomoci proti rušení také může velký kondenzátor zapojený paralelně k napájení rádia. Ale když říkáme velký, myslíme tím opravdu velký - s kapacitou v řádech jednotek a desítek milifaradů. Kondenzátor svojí „elektrickou setrvačností“ vyhladí napájecí napětí a rušení buď zcela odstraní a nebo alespoň značně zmírní.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V obchodech je možno koupit různé odrušovací členy, které se montují do přívodu napájení - ale bohužel podle našich zkušeností obvykle moc účinné nejsou. Nicméně za pokus nic nedáme - tedy skoro nic, protože tyto „odrušováky“ stojí obvykle kolem stokoruny.

 

Málokdo ví, že velmi častou příčinou rušení přes napájecí cestu bývá dynamo nebo alternátor - resp. jejich uhlíky, které jsou opotřebené a za provozu značně jiskří. Tato příčina se dá poznat dočasným odpojením alternátoru - pokud rušení zmizí, je to ono. U starších systémů s mechanickým regulátorem nabíjení (plechová krabička se dvěma nebo třemi cívkami uvnitř) mohou být teoreticky zdrojem rušení také kontakty tohoto regulátoru - i když to nebývá pravidlem (pokud jsou v nepořádku kontakty, tak regulátor špatně funguje a měli bychom problémy s nabíjením. Regulátor je také díky zmíněné plechové krabičce velmi dobře odstíněný) a těchto případů je tudíž velmi málo.